annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Pixels praat

profile.country.NL.title
Just-Agnes
Lid

Pixels praat

Iemand vroeg mij: Hoe kan ik zien hoeveel pixels mijn foto heeft?

 

Nou, daar zijn meerdere manieren voor:

DSCN6345a.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Je zou kunnen proberen ze te tellen, maar dan zal er wel aan je geestelijke gesteldheid getwijfeld mogen worden. Geintje!

 

Dus er zijn een paar andere makkelijke manieren:

Het kan b.v. op je camera staan: Zoals bij mij op mijn Canon Powershot. (Een bridgecamera)
Daar staat op de zijkant van de lens 20.3 Mega pixels.

 

Je zult het natuurlijk ook in je gebruiksaanwijzing kunnen lezen.

 

En je kunt het ook vinden in de online informatie over de camera van je keuze.
Die informatie zou ik altijd voor een aankoop bekijken, want je wilt toch wel weten waar je je geld aan uitgeeft.

 

Nog een methode is via verkenner, ga je naar je foto op je pc en klik dan op je rechtermuisknop, daar verschijnt dan (meestal) een menu met een paar tabbladen.
Als je dan het tabblad details opent kun je daar de afmetingen ook vinden.
Schermopname (3).jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En in ieder goed fotobewerkingsprogramma kun je de EXIF lezen, zoals hier bij Affinity te zien is.
EXIF staat voor: Exchangeable image file format – oftewel de informatie die, zonder dat jij dat zo ziet, in je foto zit opgeslagen.

Schermopname (4).jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ieder beeldopname-apparaat, camera, videorecorder, telefoon, I-pad, noem maar op, werkt met pixels.
Maar al die apparaten verschillen onderling in de hoeveelheid pixels.


Makkelijkste vergelijking is: Hoe duurder de camera, hoe meer pixels.
Maar dat is geen vuistregel, dat hangt ook nog samen met de resolutie.

 

MP is dus een maat die altijd gelijk blijft?
Nee, want die kun je zelf veranderen.

 

Veel sites werken met een bepaalde maat om de foto's te kunnen plaatsen.
Dus als je een melding krijgt dat je bestand te groot is, dan zul je de foto aan moeten passen.

Dat kan door een stuk er af te knippen, dat zou ik niet doen, want dat is destructief oftewel dan verlies je iets van je foto.
Beter kun je de maten aanpassen in een bewerkingsprogramma.
Dat kan zelfs heel makkelijk bij het gratis programma paint.net in het windowsprogramma. (windows-app store)

Schermopname (6).png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hier geef je de maten in die je wilt hebben en klikt op OK.
Makkelijker gaat het volgens mij niet.

 

Een laatste tip:
Als je je foto kleiner wilt maken doe dat dan met een kopie van het origineel, want van groot naar klein dat gaat altijd, maar anders om is net als bij het haren knippen, er kan wel wat af maar niets "bij geknipt" worden ook al ziet het er nog zo goed uit.
Weg is weg!

 

Mocht je vragen hebben stel ze gerust.

Als ik het antwoord weet vertel ik je dat direct, anders zal ik er even naar moeten zoeken want ik ben geen beroepsfotograaf en ik weet ook niet alles.


Groetjes van Agnes

 

2 ANTWOORDEN 2
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Hele kleine aanvulling op deze mooie info:

 

MP staat voor MegaPixels, waarbij Mega staat voor miljoen (1 x 10 tot de macht 6 ofwel 10x10x10x10x10x10).

 

Het aantal MegaPixels van je foto krijg je door de getallen van breedte x hoogte (5059x2795) met elkaar te vermenigvuldigen en te delen door 1000000 (miljoen), of 5059 te delen door 1000 te vermenigvuldigen met 2795 en weer te delen door 1000.

Uitkomst: 14,14 MP (ok, eigenlijk 14.139.905 pixels).

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Just-Agnes
Lid

Super bedankt Harm,

 

zo vullen wij elkaar toch super goed aan!

 

Groetjes van Agnes