annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Onscherpe vogel foto's, A7iv

OPGELOST
profile.country.NL.title
motormuisIlse
Ontdekker

Onscherpe vogel foto's, A7iv

Help!!

Ik snap er niets van.  Sinds een week heb ik onscherpe foto's.  Ik probeer een ijsvogel er op te zetten,  maar ik krijg hem niet scherp.  Hij blijft lang op een takje zitten,  dus genoeg tijd om hem scherp te krijgen.  Kom ik thuis,  alles onscherp. Heb ik wellicht een instelling niet goed van mij Sony A7iv.

Wie oh wie kan mij wat tips sturen. Ik zit met mijn handen in het haar 

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hallo @motormuisIlse 

 

Welke lens gebruik je? Zou het kunnen dat er een schuifje op je lens verkeerd staat?

De camera per ongeluk in een andere drive mode gezet? Af-C, Af-S, DMF, MF?

Gebruik je touch focus?

Welk scherpstelgebied? (Center, Spot etc of een van de tracking opties?)

Is alleen de vogel onscherp of alles?

Wat was je sluitertijd?

Met de informatie uit je bericht is het helaas heel moeilijk om de juiste tip te geven. Maar er is vast een oplossing!

 

Groet,

Antonette

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

7 ANTWOORDEN 7
profile.country.NL.title
Strampke
Expert

Kijk eerst of de stand van de keuzeknop goed is ingeklikt in A of P of wat dan ook.

Als dat het niet is kijk dan of de lens goed zit of dat er een schakelaar niet goed staat.

Tenslotte wil een reset van de camera nog wel eens helpen.

Lees meer op deze pagina.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hallo @motormuisIlse 

 

Welke lens gebruik je? Zou het kunnen dat er een schuifje op je lens verkeerd staat?

De camera per ongeluk in een andere drive mode gezet? Af-C, Af-S, DMF, MF?

Gebruik je touch focus?

Welk scherpstelgebied? (Center, Spot etc of een van de tracking opties?)

Is alleen de vogel onscherp of alles?

Wat was je sluitertijd?

Met de informatie uit je bericht is het helaas heel moeilijk om de juiste tip te geven. Maar er is vast een oplossing!

 

Groet,

Antonette

profile.country.NL.title
motormuisIlse
Ontdekker

Hallo Antonette,

Ik denk inderdaad dat er een instelling per ongeluk verschoven is.  Maar welke? Ik heb de gebruiksaanwijzing gepakt.  Wellicht gewoon te donker.  Probeer dan sluitertijd op 800 te houden,  diafragma zo laag mogelijk.  Iso automatisch.

 

Meestal heb ik sluitertijd (afhankelijk van donker) witbalans ook, bewolkt of automatisch,  Diafragma rond 9. Sluitertijd laat ik dan automatisch., zet hem dus op A.

 

AF C geïnstalleerd. Lens 200-600 knopje zijkant op 1 stond op 3 (misschien is dat het wel) oog vogels al ingesteld.

 

Scherpstelgebied, midden vast. 

 

Even alles te info.

 

Bedankt voor het meedenken,  groetjes Ilse 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @motormuisIlse 

 

Even nog een paar vervolgvragen.

Je geeft aan de sluitertijd op 1/800 te houden en de ISO automatisch. Wat zijn de Iso waarden die je daar hebt ingesteld? 

Gebruik je Iso AUto Min. Sluitertijd in de A stand?
In de A stand zou ik me kunnen voorstellen dat de sluitertijd te lang geworden is, maar dat zou niet uit mogen maken voor het vinden van de vogel. 


Als je het scherpstelpunt vast op het midden hebt zal de camera de vogel niet gaan volgen als die buiten dat kader komt. Je kunt dan beter bij de onderste optie (tracking) de optie 'center' kiezen als je per se het scherpstelpunt daar wil laten beginnen met zoeken. 

Je zou ook nog kunnen proberen of het beter werkt met tracking "zone" of "verplaatsbaar punt L". Dan begint de camera al in een groter gebied met zoeken naar de vogel en zal die deze volgen ook als die buiten dat kader zou komen.  

Heb je geprobeerd of het wel werkt met de touch focus? (die zou ik dan instellen op 'touch tracking' zodat het onderwerp dat je aantikt ook meteen gevolgd gaat worden) 

 

Diafragma 9 is op zo'n grote afstand tot de vogel niet nodig, tenzij je ook de achtergrond scherp wil hebben. Dat scheelt dan weer in licht. 

 

Knopje 1/2/3 is van invloed op de stabilisatie, maar dat zou voor de scherpstelling niet uit moeten maken. 

1 staat de stabilisatie 'gewoon', 2 is als je een panning/meetrek foto wil maken en 3 staat de stabilisatie even uit tot je de foto gaat maken, om een rustiger beeld te hebben door de zoeker. 

Succes! 
Antonette

 

profile.country.NL.title
Chanine
Ontdekker

Bedankt, deze informatie is zeer waardevol voor mij. Het blijkt dat het maken van foto's niet zo eenvoudig is als het lijkt

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Graag gedaan!

 

profile.country.NL.title
motormuisIlse
Ontdekker

Hallo Antonette, 

Dat was het,  erg stom.  Maar gelukkig opgelost.  Deze fout maak je maar een keer. Dank je wel,  groetjes Ilse

 

Ps ik heb al enige tijd weer prachtige foto's gemaakt