annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Ben ik van mijn geloof gevallen? 😉

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Ben ik van mijn geloof gevallen? 😉

Allen,

 

weer eens even tijd voor een update aangaande de door mij aangeschafte (en natuurlijk gebruikte) lenzen of ook wel objectieven genoemd (want lenzen doe je in je oog 😁).

 

Wat wil het geval, ik ben altijd (en in principe nog steeds) een groot voorstander van primes. Daar zit wel een stukje historie aan vast want ik loop al een tijdje rond op deze aardkloot en is dus mede ingegeven door historie.

Vroeger was er kwalitatief gewoonweg niet beter te krijgen dan prime, de opkomst van de eerste zoomlenzen was wel groots maar een echte fotograaf ging "zoomen met de voeten".

Ik herinner me mijn eerste zoom..(analoge tijdperk) vanaf F5.6 maar liep al snel op naar...., dus zonder rolletje van 400 ASA deed je niet veel met zo'n objectief.

 

Toen ik overstapte van Nikon naar Sony A7 serie (januari 2016), de A7ii, moest ik mijn verzameling objectieven natuurlijk ook aanpassen. Ik heb dat langzamerhand (en soms door schade/schande wijs geworden, de 24-70 F4 was het niet bijvoorbeeld) telkenmale gefinetuned. Daarbij bleef ik fervent aanhanger van Primes (behoudens de Sony 70-200 F4). Ondertussen overigens wel de ontwikkeling van zoom objectieven volgend (zoals 16-35 en de 12-24 van Sony). En ook in de lens database hier op de community veel rondgestruind en opgestoken van @Portmixus  zijn testen. https://community.sony.nl/t5/lens-database/bg-p/NL_Lens_database

 

Ergens bleef het dus wel knagen...maar F4 vond/vind ik in het groothoek zoom gebeuren te "licht" (oeps, beetje contradictie) en de lichtsterke varianten werden me te zwaar om te handlen en eerlijk gezegd te duur.

 

Nu wil het geval dat Tamron (net zoals Sigma) flink aan de weg timmert met toepassen van de Sony E-vatting en FF objectieven. Na flink inlezen (reviews voor zover die wat zeggen) de stoute schoenen aangetrokken en bij een Foto Speciaal zaak in centrum Zwolle de 28-75 F2.8 eens ter hand genomen (als je het land rondreist kom je nog eens ergens). Joh, leuk objectief! Niet teveel poespas (eigenlijk geen), lekker licht en prima qua gebruik (snelle en stille AF) op mijn A7Rii. Ligt goed in balans en lijkt (is) er speciaal voor A7xxx gemaakt. Tsja, en de 17-28F2.8 dan? helaas, op dat moment geen exemplaar voorhanden. Hmm, maar die is toch ook er scherp/goed? (was mijn vraag). Na bevestiging (ja) en een goede deal qua inruil op een aantal primes van mij de stoute schoen aangetrokken en de 17-28 F2.8 direct maar mee besteld. Intussen die ook binnen en bevalt ook prima op de A7Rii.

 

De enige prime die ik nu nog heb is de Sony/Zeiss 55 1.8..en die blijft ook! Voor de rest dus een mooi rijtje, vrijwel zonder overlap: 17-28 F2.8, 28-75 F2.8 en 70-200 F4. Wat daarbij speelt is dat het allemaal goed past in een relatief kleine fototas.

 

Nu natuurlijk nog een voorbeeld foto..want aan tekst alleen hebben we niets 😁

Vandaag geschoten, de bloeiende heide in de Kennemer duinen (PWN gebied) is weer prachtig! Mooier dan afgelopen jaren (heide houdt dus ook wel van af&toe regen). Daarbij een Hollandse wolkenlucht en op pad!

 

Volgens mij van hoek tot hoek scherp, zelfs op F16...

Maar ik hoor graag ervaringen en meningen van andere community leden!

 

DSC03101.jpg

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Wil je er over praten, ben eerdaags in de buurt? 😂

 


73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@pa3eia 

 

onder het genot van...altijd! 😁😉

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Mooie kapstok... ik sjouw me te pletter.

 

Hieronder mijn complete gear, waarbij ik vertel dat ik lang niet alles altijd bij me heb (camera, Samyang 14mm, Minolta 50mm, Sony 24-70, Minolta 17-35, LAEA4, soms de Sony 70-300 of de Sony 90mm macro, nog minder de Samyang 500mm)

Samyang 14mm f2.8 f/2,8 voor Sony FE
Konica Minolta 17-35mm f2,8-4 D
Sony SEL2870 FE28-70 f3,5-5,6 OSS
Minolta 50 f1,7 AF-lens
Lensbaby Composer 50mm
Sony AF70-300 F4,5-5,6G SSM (SAL70300GSSM)
Sony FE 90mm F/2.8G Macro OSS (SEL90M28G.SYX)
Konica Hexanon 135mm f3,5
Sigma 400mm
Samyang 500 f6,3
LA-EA4
Lowepro 202AW
Sony A7R2

Een aantal glaswerkjes gebruik ik nooit (135mm, een oud beestje ooit voor € 25 op de kop getikt inclusief halfgare adapter; of de Sigma 400mm waarvan de scherpstelschroef op is, gratis meegekregen om te repararen).

 

Maar ja, als allesschietende hobbyist die vakanties van zichzelf vastlegt, of soms creatief wil doen😋, wat is dan een slim bereik aan gear?

 

Ik zit dan te denken om ooit een mooie 16-35mm van Sony o.g. aan te schaffen, ter vervanging van alles onder de 35mm. Daarnaast overweeg ik om mijn kitlensje SEL2870 ooit eens te vervangen door wat beter glas.

 

Wensen, wensen.... we blijven bezig.. even doorsparen dus.

 

Maar goed, wie heeft nou eens goede argumenten om een slimme keuze te doen..

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@harmnld 

 

Die laatste zin vraagt natuurlijk om reacties!😁

 

De mijne is dat je nooit je hele uitrusting in de 202AW gepropt krijgt 😉

 

Ik heb een LP 250AW (de flipside track, ook vrij kleine rugtas) en ik krijg alles mee. Dus dat is tevens het 2e deel van mijn tip.

Inclusief statief en 70-200 (al ligt die dan wel in het bovenste vakje waar je normaal je bammetjes kan stoppen....nu moet ik onderweg wel ergens een broodje halen😆

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

@Sigiphoto 

 

Klopt,

als ik alles mee wil krijgen, gebruik ik 2 tassen🤗

Maar ja, afhankelijk van de dagbesteding (lopend door een stad of de natuur of met de auto op pad) pas ik mijn tas(sen) aan. Brood wordt door mijn partner gedragen.

De 202 is inderdaad te klein. Dan heb ik bij me wat ik in het begin van het bericht meldde... De rest blijft dan thuis.

Maarre, om die keuzestress te verminderen zoek ik een slimme selectie.

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Inmiddels de kitlens 2870 vervangen door de SEL2470Z, die natuurlijk weer niet compacter en lichter is dan hetgeen deze vervangt 😞

 

Dom, natuurlijk 😉

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek