annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Welke objectieven (lenzen😉) gebruik je en waarom?

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Welke objectieven (lenzen😉) gebruik je en waarom?

Het lijkt me leerzaam en leuk om hier te delen met welke lenzen je werkt en ook waarom je tot die keus (of misschien nog moet maken) gekomen bent.

Natuurlijk hebben we hier ook een lenzen database, NL_Lens_database 

maar die reflecteert niet meer de enorme keus in lenzen die we als (FF) Sony camera bezitters op dit moment hebben.

 

Laat ik zelf aftrappen, mensen die me hier al een tijdje kennen weten dat ik vanaf mijn eerste Sony A7ii een (fervent) voorstander was van primes. Natuurlijk had dit ook nog met mijn (analoge) verleden te maken. Intussen is er wel wat verandert! Ook zoomlenzen zijn tegenwoordig (aardig) lichtsterk en qua bouw niet meer te vergelijken met 5/10 of meer jaar geleden. Onder anderen de gebruikte materialen zijn verbeterd!

 

Mijn setje tegenwoordig (na inruil van een aantal primes met en zonder AF);

 

  1. Sony Zeiss 55 mm F1.8, de enige prime op dit moment. Die heb ik toen als eerste bij de kitlens aangeschaft en ik vind hem nog steeds geweldig presteren!
  2. Tamron 17-28 F2.8, een pas uitgekomen lens. Ik heb deze gekozen op basis van kwaliteit, vaste lichtsterkte en niet te vergeten het gewicht. Qua bediening is het een simpele lens, geen switches etc. maar daar heb ik ook niet echt behoefte aan. Wel een goed zoom bereik en scherp! Leuke bijkomstigheid is de prijs, maar dat was voor mij niet de belangrijkste reden, ik vind de lens gewoon beter bij de A7 serie body passen qua handling. bijkomend voordeel is dat dit een "interne" zoom is (wordt dus niet langer bij inzoomen)
  3. Tamron 28-75 F2.8, ook nog niet zo'n oud ontwerp, eind 2018 gelanceerd (dacht ik). Ook met name wederom het gewicht en afmeting met IQ gaf voor mij de doorslag. Ook het feit dat ie de 67 mm doorsnee deelt met de 17-28 is voor mij belangrijk. Ik fotografeer ook wel met een "schuif" filterset en heb dus voor deze 2 lenzen genoeg aan een adapter.
  4. Sony 70-200 F4, prima zoomlens! Voor deze afmeting relatief licht van gewicht en sluit qua bereik prima aan op voorgaande. Vaste F4 waarde! Zo heel vaak gebruik ik hem niet, maar wel een bereik wat prima is om volledig (?) te zijn. Helaas geen teleconverter mogelijk... Misschien dat de 100-400 er ooit voor in de plaats komt...😁

Hoop dat jullie het topic waardevol vinden en je keuzes ook bekend willen maken!

(en alle lens keuzes voor alle typen met verwisselbare lenzen zijn natuurlijk welkom!)

 

grt, Sigi

mijn foto's op; 500px en
15 ANTWOORDEN 15
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

En ik heb juist op mijn systeemcamera alleen maar primes....

 

Ik ben altijd een beetje terughoudend in rond bazuinen wat ik allemaal aan apparatuur heb...

Laat ik het even bij mijn twee meest recente lenzen houden:

 

35 mm 1,8

Deze heb ik als snelle walk around lens aangeschaft. De 2,8 versie is wat basic, heeft bijvoorbeeld wat moeite met tegenlicht en de 1,4 vind ik erg groot en zwaar, dit is een heel mooie mix  tussen licht gewicht, groot diafragma en toch top beeldkwaliteit.

 

135 mm 1,8

Een tijdlang is 85 mm mijn langste brandpunt geweest qua lenzen voor deze camera. Had ik meer nodig dan gebruikte ik een 70-200 met adapter.

De 135 mm vind ik een mooie lens voor zowel portretwerk als om te gebruiken als korte telelens.

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Omdat ik een allesfotografeerder ben, reikt mijn glas van 14mm tot 500mm, primes en zoom, glas en spiegel...

Welke mijn voorkeur geniet? In het algemeen een zoomlens omdat ik lui ben (bepalen van het beeld door te draaien ipv te lopen, weer wisselen) en vele interesses heb.

Wil ik een interieur van kerk, dom of kathedraal schieten, dan heb ik een oude tweedehands Minolta 17-35mm f2,8, maar ook Samyang 14mm f3,5.

Wel bemerk ik een langzame tendens om te investeren in beter glas (SAL70-300G die me niet helemaal bevalt), 90mm SEL Macro en op de verlanglijst staat een mooie 16-35. Maar die is voor later, net als een mooie 28 of 24 tot 70mm.

 

Zelf houd ik mijn lenzenbezit bij in een Excel-sheet...😁

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Goed nieuws, de keuze in lenzen neemt alsmaar toe! In drie jaar tijd meer dan verdrievoudigd qua totaal aanbod!

 

zie bijvoorbeeld, linkje van primes  en linkje van zooms en allerlei andere merken.

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Colt83
Lid

Beste Sigi,

 

Ik heb momenteel twee lenzen. Een Tamron 28-75 F2.8 en een Samyang 35 F2.8.

 

Met de samyang gaat de A7 in de zak van mijn jas. Een erg compacte combinatie. Ideaal als er minder opvallend gefotografeerd kan/moet worden. 

De Tamron gebruik ik voor de rest. Ik ben wel op zoek naar een groothoek van 20 mm of zo. Het zoombereik van de Tamron 17-28 lijkt mij te kort. Eén grote stap vooruit en met 20 mm heb ik de uitsnede van de 28 mm te pakken en een stap achteruit de uitsnede van de 17 mm.  Of is jouw ervaring anders?

 

Ik hoor het graag.

 

Antoon

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Colt83 - Antoon

 

Ja, idd zeer compacte lens die 35/2.8! Heb hem zelf ook gehad en beviel op zich prima!

 

Qua 17-28 zoom, tsja, zoomen met je voeten heeft op groothoek standen natuurlijk een relatief groot effect.

Soms kom je echter in situaties dat die mogelijkheid er niet is, bijvoorbeeld vandaag had ik dat nog bij een wandeling in de Kennemer duinen, dan sta je op een rand en dan is de 17-28 toch wel handig! (ook zelfde situatie gehad tijdens hiken in de Ardennen en dan is de afgrond vaak nog wat dieper..)

De 17-28 bevalt mij in ieder geval prima.

 

grt, Sigi

 

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Merk dat ik hoofdzakelijk de Zeiss Loxia 35mm gebruik. Dit is toch wel mijn favoriet. Helaas kan ik hier niet alles mee wat ik wens of aan mij gevraagd wordt 😇.

 

Ben content met wat ik heb. 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Colt83
Lid

Sigi, 

 

Bedankt voor de reactie.

 

Ik overweeg jouw advies.

 

Groet, 

 

Antoon

profile.country.NL.title
Colt83
Lid

Beste Sigi,

 

De Black Friday aanbiedingen bepaalden mijn keuze voor de Tamron 17-28 mm. Tijdens Sinterklaas erg genoten van de flexibiliteit. Eindelijk mijn puberzoons weer kunnen filmen en fotograferen zonder dat ze het door hadden. Jammer dat de A7 in de "stille mode" minder gebruiksmogelijkheden heeft dan in de niet "stille mode" en de camera slechter op de ontspanknop reageert.

De Samyang 35 mm de gehele wintersportvakantie in de rugzak mee gehad. In de liften (met de rugzak aan) en tijdens het skiën niets van de camera gemerkt. Zowel de camera als ik zijn nog heel. Toch op de piste een behoefte aan meer mm brandpuntsafstand. Dus op zoek naar een compacte 55 of 80 mm prima.

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Zo,

vandaag maar eens via Marktplaats de SEL2870 aan de kant geschoven en vervangen door een 2e hands maar zeer netjes werkende en ogende SEL2470Z.

Waarom? Iets beter glas, gok ik zo.

 

Blij mee.... De SEL2870 wordt via MP aangeboden.... 😉 en is inmiddels van eigenaar verwisseld.

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek