annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Nauwelijks geluid rear speakers bij Surround modus

OPGELOST
profile.country.NL.title
dropnootje
Nieuw

Nauwelijks geluid rear speakers bij Surround modus

Beste forumleden,

 

Ik ben in bezit van de volgende apparatuur:

 

TV: SONY BRAVIA KDL-40BX400.

RECEIVER: SONY STR-DE225 met bijbehorende speakers (2 front, center en 2 rear).


Ik heb de A/V receiver aangesloten door gebruik te maken van een Tulp-kabel (rood-wit). 
Het ene uiteinde van deze kabel is op de receiver aangesloten via de TV/LD (AUDIO IN) ingang (rood-wit).

Het andere uiteinde van deze kabel is aangesloten op mijn TV via de R+L ingang (rood-wit).

De tv heeft meerdere van dit soort tulp ingangen, ik hoop dat ik de juiste heb gekozen.


Als ik tv kijk of radio luister via de KPN tv-ontvanger heb ik surround op de receiver natuurlijk uitgeschakeld staan. Het geluid is dan, naar mijn mening en naar mijn behoeften, subliem.

 

Het valt mij op dat zodra ik een film kijk, en hiervoor surround inschakel op mijn receiver (PRO LOGIC), dat er dan haast geen effecten door de rear speakers te horen zijn.

Als ik een test uitvoer op de receiver, hoor ik het test signaal correct door de juiste speakers heen komen, inclusief de rear speakers. Dat wekt bij mij de indruk dat de speakers goed aangesloten zijn op de receiver.

 

Ik heb op twee manier een test uitgevoerd, door een film af te spelen vanaf een:

- Apple TV (generatie 3) aangesloten via een HDMI-kabel op mijn tv (kanaal HDMI1) d.m.v. iTunes

- Laptop op basis van een DVD, deze laptop aangesloten via HDMI-kabel op mijn tv (HDMI2)

 

In beide gevallen hoor ik maar weinig geluid komen uit de rear speakers.

 

Mijn vraag is hoe ik ervoor zou kunnen zorgen dat het surroundgeluid goed gaat functioneren.

 

Hopelijk heb ik hiermee voldoende informatie geboden.

Bij voorbaat hartelijk dank voor de geboden hulp!

 

Groeten,

Joost

 

 

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Bibi_Sony
Community Team

Goedemiddag,

 

Een van onze interne experts zegt hier het volgende over:

 

Dat klopt ook wel. Dolby Proligic is namelijk een surround technologie die vroeger bij bijvoorbeeld films op VHS videobanden werd gebruikt. Dus alleen bij het afspelen van dergelijke bronnen kan het gebeuren dat de achterspeakers duidelijker hoorbaar zijn. Bij de modernere surround technologie dient alle apparatuur digitaal met elkaar te worden verbonden en daarvoor heb je dus ook een modernere receiver nodig die deze formaten wel ondersteund. Denk aan een STR-DH590 of hoger.

 

Met vriendelijke groet,

Bibi

 

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

3 ANTWOORDEN 3
profile.country.NL.title
Bibi_Sony
Community Team

Goedemorgen Joost,

 

Bedankt voor het delen van alle informatie. Ik ga dit voor je uitzoeken!

 

Met vriendelijke groet,

Bibi

profile.country.NL.title
Bibi_Sony
Community Team

Goedemiddag,

 

Een van onze interne experts zegt hier het volgende over:

 

Dat klopt ook wel. Dolby Proligic is namelijk een surround technologie die vroeger bij bijvoorbeeld films op VHS videobanden werd gebruikt. Dus alleen bij het afspelen van dergelijke bronnen kan het gebeuren dat de achterspeakers duidelijker hoorbaar zijn. Bij de modernere surround technologie dient alle apparatuur digitaal met elkaar te worden verbonden en daarvoor heb je dus ook een modernere receiver nodig die deze formaten wel ondersteund. Denk aan een STR-DH590 of hoger.

 

Met vriendelijke groet,

Bibi

 

profile.country.NL.title
dropnootje
Nieuw

Hoi Bibi,

 

Dank voor deze snelle en volledige reactie. In de tussentijd was ik nog verder op zoek gegaan naar een mogelijke oorzaak. Ik trof een artikel van een SONY website waarin werd aangegeven dat de tv op de de TV - AUDIO OUT connector van de receiver aangesloten dient te worden.

 

En in eerste instantie had ik deze aangesloten op de TV/LD AUDIO IN aansluiting.

 

Ik merk nu al enigszins verbetering in het geluid van de rear speakers, met de Rear level op +10 DB ingesteld, maar ik begrijp inderdaad dat het nooit optimaal zal zijn.

 

Waarvoor alsnog dank.