annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

RX10MarkII

profile.country.NL.title
EMCsony
Lid

RX10MarkII

De aankondiging van de Xperia1MarkII Smartphone geïnspireerd door de Sony technici achter de nieuwste camera's uit de Alpha-9serie, bracht mij op het spoor van de RX10MarkIV camera.
Op basis van handleidingen, reviews en instructiefilmpjes moet ik erkennen dat dit een juweeltje is. Maar elke zichzelf respecterende camera beschikt hedendaags over een GPS-sensor.
Ergo een groot gemis en achteraf stuntelen met je Bluetooth connectie met je Android Smartphone voor de locatie gegevens lijkt mij zeer onhandig.
Ik blijf dus nog even tevreden met mijn veel goedkopere maar ook veelzijdige DSC HX400V, in afwachting op de reeds voor het 2e kwartaal 2020 aangekondigde Xperia1MarkII Smartphone en wellicht ook de nieuwere camera SRX10MarkV later in dit jaar. Een gouden Combi.

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Leuk dat het je zo geinspireerd ben op de nieuwe Sony produkten die in 2020 hopelijke op de markt komen.


73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
EMCsony
Lid

Ben al ruim 40 jaar een Sony fan. Naast Audio en ander geluidsapparatuur. Edoch begonnen met een Agfa Clack toestel en een Ilford Sportsman, overgeschakeld naar Minolta.
Minolta timmerde al in de 80-jaren vorige eeuw aan elektronische vernieuwingen in hun toestellen. Zo beschikte hun niet te evenaren M7000 al over een gecomputeriseerde program achterwand, waarmee het stoeien met belichtingsmeters en shadowing tot het verleden behoorden. De Minolta MAXXUM 7000 35 mm spiegelreflexcamera werd geïntroduceerd in februari 1985. Het was de eerste camera met zowel geïntegreerde autofocus als gemotoriseerde filmvooruitgang, de standaardconfiguratie voor latere amateur- en professionele spiegelreflexcamera's.
Helaas was het grote publiek nog niet rijp voor dit soort noviteiten. En de media wereld praatten elkaar na over hun mooie en dure Canons en Nikons. Maar de pioniersgeest bij Minolta, later samengegaan met Konica, bleef toonaangevend voor de hele fotografiewereld. Zo was Minolta na het Millennium ook de eerste met zogenaamde bridgecamera's voor de consument. Denk aan Dimage 7 en 5-series, en de opvolgende Dimage A1 en A2. Zeer handzame camera's met vaste zoomlenzen en aanzienlijk betaalbaarder dan zijn concurrenten.
Na ruim 15 jaar plezier met mijn M7000, uitgebreid met allerlei accessoires en tal van (Sigma en Minolta) lenzen, heb ik de oude filmrolletjes van Kodak vaarwel gezegd en ben overgestapt op de digitale alleskunner Dimage A1. Het sjouwen van zware fototassen tijdens vakanties behoorde nu tot het verleden. Weliswaar kwalitatief nog niet tippend aan de analoge fotografiewereld, maar de digitale ontwikkelingen zagen er veelbelovend uit. De digitale fotografie zou een boost betekenen voor de hele branche.
Helaas heeft Konica Minolta het financieel niet kunnen bolwerken en hun fotografietak zou het onderspit delven, ware het niet dat visionaire geesten bij Sony brood zagen in de overname van Minolta. Hun ingenieurs kregen bij Sony alle ruimte om de vernieuwende digitale technieken volop toe te passen in tal van nieuwe types cameraproducten. En dat heeft de hele fotografiewereld weer op haar beurt aan het ontwikkelen gezet. Stil staan is er dus niet bij. Helaas misschien iets teveel van het goede, want de keuzes zijn inmiddels immens. Maar naar mijn mening staat nu na de eerste aarzelende ontwikkelingsjaren Sony met stip bovenaan.
Het bloed kruipt toch niet waar het gaan kan en ik heb me laten verleiden om weer over te stappen naar de digitale spiegelreflexcamera's met haar meerdere mogelijkheden. Temeer ik mijn oude Minolta lenzen weer nieuw leven kon inblazen op de Sony apparatuur. Loopt nu alweer jaren tijdens mijn vakanties rond te sjouwen met 2 Sony DSLR-A550 camera's, waarbij één camera voornamelijk is uitgerust met een supergroothoeklens voor stedenarchitectuur. Je moet wat over hebben voor je hobby, maar met het klimmen van de jaren gaat het hangen aan je schouders je niet in de koude kleren zitten.
Ergo: Toch maar weer een BridgeSysteem camera voor op vakantie. De redelijk betaalbare Sony DSC HX400V (daarvoor de DSC HX300) is dan ook een schitterende alleskunner om mooie vakantiefoto's te maken. Dit toestel maakt het ook mogelijk om de foto's via je smartphone meteen te delen met de rest van de wereld. En het heeft GPS aan boord zodat je achteraf weet waar je bent geweest. Alleen voor het betere werk (wild en vogels spotten) trek ik er nog op uit met mijn A550 camera's met telelenzen.
Maar nu wordt het interessant. De smartphone wereld, die de hele fotografiewereld op zijn kop heeft gezet (Kodak en andere bekende fotomerken hebben inmiddels het loodje gelegd) en ervoor heeft gezorgd dat iedereen zijn eigen camera heeft waarmee je ook kan bellen, krijgt door de aankondiging van Sony van hun Xperia1 MarkII Smartphone een nieuwe dimensie. Twee ogenschijnlijk gescheiden werelden worden nu aan elkaar geconnecteerd. De smartphone als verlengstuk van de spiegelreflexcamera. Voor professionals en gevorderde gadget hobbyisten in de fotografiewereld opent dit weer nieuwe mogelijkheden om andere elementen aan hun fotowerkzaamheden toe te voegen. Vandaar mijn opmerking een Gouden Combi.
Ik wacht nu eerst af wat de Sony Xperia1 MarkII Smartphone ons aan synergetische vernieuwingen brengt. Om vervolgens te hopen dat de geruchten rond een Sony RX10 MarkV met meer functionaliteit op zoombereik, GPS en andere connecties aansluiten op die schitterende smartphone van Sony.
EMC 17 maart 2020

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@EMCsony 

 

leuke post om te lezen en je mening te vernemen...maar blijf letten op het sensor verschil...fotografie blijft ondanks alle ontwikkelingen nog steeds een kwestie van "het vangen van het licht" en dat blijft de beste resultaten geven met een zo groot mogelijke sensor...is mijn bijdrage 😉

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
EMCsony
Lid

Dank voor je aanvulling, Sigi.

De sensor als ziel van een digitale camera is natuurlijk het meest essentiële onderdeel in de fotografie. En inmiddels behoort de CMOS tot de meest toegepaste sensor bij alle merken, vanwege vernieuwende technologieën en verbeterende functionaliteit, naast een zuinigere energieverbruik. En een grotere sensor vangt dan ook meer licht en biedt derhalve meer mogelijkheden in dynamisch bereik en ruisbeheersing.

Heb begrepen dat een grotere sensor in combinatie met een uitgebalanceerde Pixeldichtheid leidt tot kwalitatief betere foto's dan wanneer het aantal Pixels eindeloos wordt opgevoerd. Een grotere sensor met minder Pixel biedt de mogelijkheid om met grotere pixels te werken, die het licht beter en sneller vangen.

En dan het kostenplaatje afgezet tegen het doel waarvoor je een camera inzet. Een full frame sensor is in het algemeen vele malen duurder dan hun mindere broeders. En ik vind dat Sony met de RX10MarkIV een gepaste verhouding heeft gecreëerd tussen het formaat sensor 13,2x8,8 en het aantal pixels van 20,1 MP, waarbij de software de rest doet. Een superzoom met heel veel mogelijkheden in huis voor on the go tegen een schappelijke prijs. En feitelijk aantrekkelijker dan hun duurder RX1-serie, los natuurlijk van het feit dat bij een DSLR een serie lenzen ook al gauw in de papieren zal lopen.

Groet, EMC 23 maart 2020

Ik vindt jouw foto's overigens subliem.