annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Soundbar HT-RT5

OPGELOST
Evdstr
Ontdekker

Soundbar HT-RT5

Mede op basis van lofbetuigingen op verschillende websites heb ik deze soundbar gekocht en ik ben werkelijk zeer teleurgesteld over het geluid.

De soundbar is aangesloten op een Sony Bravia KDL-42W656A, ik heb softwareupdate gedaan, de versie is nu PK.560EUA. De tv is aangesloten via de optische kabel en HDMI. Dit laatste was volgens de verkoper zelfs niet nodig. 

Bij max volume (zowel op tv als op soundbar) kan je nog gemakkelijk een gesprek met elkaar voeren (niet dat ik nu het volume zo luid wil zetten dat ik hoorbeschadiging oploop, maar het lijkt me vreemd dat soundbar eigenlijk quasi op max moet staan om enige geluidservaring te hebben) , de woofer blaast amper iets en bij de achterspeakers moet je quasi je oor tegenhouden om geluid te ervaren en dit is niet overdreven. (Ze werken dus wel.) Ook geprobeerd met aansluiting enkel HDMI en enkel optische kabel, geen verschil.

Bij het afspelen van muziek via computer of spotify is het geluid beter, kan volume tot 3/4 of minder om muziekervaring te hebben en is de klank warmer en voller. Maar het kan toch niet dat een soundbar, die je net hoofdzakelijk koopt om op een tv aan te sluiten, slechtere geluidskwaliteit levert dan je TV zelf.

Zijn er tot 2X toe met teruggekeerd naar de winkel om te checken of er geen verkeerde aansluiting of instelling was maar dat bleek niet zo te zijn. Men zei me dat het mede aan het feit lag dat ik nog analoog tv keek. Ik heb dus vervolgens digitale tv aangeschaft maar er is geen merkbaar verschil (had trouwens al getest met dvd). Ook speciaal getest met een actiefilm, af en toe een bas en amper geluid achter je. De verkoper zei dat niet elke film surround effect zou resorteren en dat er uit de achterspeakers ook dikwijls GEEN geluid zou komen maar het maakt gewoon amper een verschil, eender wat je aanzet. De verkoper vond het geluid prima, hij zei dat ik geen cinema-ervaring mocht verwachten (neen, doe ik ook niet, gewoon een warm aangenaam geluid…)

Bij tv praatprogramma's klinkt het geluid metaalachtig, scherp en irriterend, weerom, beter geluid van tv dan van soundbar. Hij gaat gelijk uit bij zo’n programma’s.

Nu besef ik zeker dat geluid subjectief is, misschien koesterde ik te hoge verwachtigen, ik probeerde me dus te verzoenen met de kwaliteit en me gewoon neer te leggen bij de miskoop, maar dat een soundbar van deze prijsklasse elke dag een bron van ergernis blijft had ik zeker niet gedacht en daarom ook dat ik het hier ook even kwijt wil. Het is alvast een grote miskoop. Het zeker een toestel waar ik nooit ofte nimmer zal reclame voor maken. Elke dag spijt van deze aankoop en zonde van mijn centen.

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
wernerklop37
Nieuw

goedenavond, heb zelf de ht-ct790 aangeschaft afgelopen vrijdag en nadat ik de soundbar van een update had voorzien en de hdmi ARC had aangesloten op Samsung smart tv vond ik het geluid wel mooi klinken maar zacht, als ik mijn telefoon via bluetooth verbind kan hij hard en klinkt het echt fantastisch. Nu ben ik ook wezen lezen en dit heeft bij enorm geholpen. Gewoon via hdmi verbinden met de tv, vervolgens in je setup voor het geluid van de tv dolby digital kiezen en niet op PCM zetten. Significant verschil bij mij.

 

groet werner

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

14 ANTWOORDEN 14
profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Welkom in de Sony community,

Zo te lezen gaat er iets niet goed. Heb je dit al gezien?

 

suc6 ermee,
73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
Soullancer
Lid

Ook ik in bezit van HT-RT5 icm Sony X8505C via HDMI ARC (2.2)

 

Op engelse fora al het een en ander gelezen over dit ''Volume'' probleem.

Via bluetooth, google cast, youtube enz gigantisch hard geluid mogelijk, via digitale TV (CI+moldule) is het geluid puur en simpel weg gewoon vele male zachter.

 

Ik moet zelf gaan lopen ''tweaken'' in de settings van alle boxen, overal de distance omhoog en de DB's geeft wel wat sterker geluid, maar dan bij overschakelen naar een andere bron komt dit geluid weer veel harder binnen.

 

Het rare is dus inderdaad dat er verschil in volume en sterkte is..en met name tussen tv kijken en andere bronnen dit goed te merken is.


Laatste update, resets, aansluitvolgorde, andere kabels enz hebben geen zin.

Zie hier ook het engelse topc waar de indentieke klachten uitgebreid omschreven staan :

https://community.sony.com/t5/Home-Theater-Products/HT-RT5-low-volume/td-p/530127

 


Wat lijkt te helpen dus om het geluidverschil kleiner te maken is alles open zetten aan boxen en de instellingen op ''music arena'' geloof ik te zetten. Er blijft verschil waarneembaar, maar niet zo ernstig groot als eerst. De andere settings word het verschil meteen groter

profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

De bovenstaande link (.com) verwijst naar de Amerikaanse Community, de Engelse Community is .co.uk.

Wat ik hier en daar leest heeft het probleem te maken met de "nacht mode" van de soundbar.

 

suc6 ermee,
73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Waarom heb je het apparaat aangeloten via HDMI en optisch? 

 

De soundbar ondersteund ARC, dus een HDMI kabel van je Tv naar de soundbar is voldoende. 

Ik heb het Engelse topic ook doorgelezen. Daar staan verschillende issues en oplossingen. Ik weet niet of die hier toepasbaar zijn. 

Hoe kijk je digitale TV? Via CI+ of via een externe ontvanger? 
De tips van het Amerikaanse forum zijn misschien de moeite waard. Zelf de afstand van je speakers invoeren bij calibratie en niet de bijgeleverde microfoon gebruiken. En de kabels loskoppelen, Tv geluid op 0 zetten en dan aansluiten en aanzetten. 

profile.country.NL.title
Soullancer
Lid

Zoals hier en op de amerikaanse fora genoemd, alles opnieuw ingesteld zonder automatisch met microfoon, alles op ze hardst aan niveau's in db's, nachtmodus gecontroleerd, alles aangesloten met tv op 0 en toen aangezet.

Helaas maakt het niets uit, geluid van de tv blijft gewoon vele male zachter dan via een googlecast / bluetooth/ usb / of app van de tv zelf.

 

Geluid is 25% zachter via tv dan via bluetooth

Evdstr
Ontdekker

Dankuwel voor de reactie.
Ik ga dit zeker nakijken.

Evdstr
Ontdekker

Dankuwel voor de tip, eindelijk toch eens bevestiging te krijgen dat er nog mensen zijn met hetzelfde probleem.

Evdstr
Ontdekker

Ik ga alle tips en voorstellen uitproberen. Bedankt.

Evdstr
Ontdekker

De verkoper wist me te zeggen dat ik ENKEL de optische kabel moest aansluiten. 

(Hij gaf me zelfs het advies om alle connecties van andere toestellen via tv te doen en niet rechtstreeks in te pluggen in de soundbar.)
Het heeft dan ook weer even geduurd eer ik tot de ontdekking kwam dat ik zonder HDMI kabel geen soundbar bediening op het tv scherm kon doen.
Dus heb ik ook maar die optische kabel laten zitten.

 

Ik kijk digitale tv via een externe digibox.