annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Welke instellingen/sound effecten wil ik hebben op de HT XF9000?

profile.country.NL.title
RogierBielderman
Ontdekker

Welke instellingen/sound effecten wil ik hebben op de HT XF9000?

Ik vraag mij af welke sound effecten in nu het beste kan instellen (of uit moet zetten) op de HT XF9000 soundbar om de digitale Dolby/DTS weergave te krijgen, zoals deze eigenlijk is bedoeld op de blu-ray of streaming dienst. 

Of moet ik deze uitschakelen om het echte geluid te krijgen?

 

Wanneer ik bijvoorbeeld inception op de PS4 draai meldt de PS4: audio output van DTS-HD 48khz.De soundbar zelf wil me niet vertellen welk signaal het laat horen. Dat moet ik gokken. 

Opvallend is dat ik, afhankelijk van de geselecteerde geluidsoptie (sound mode of Dolby Speaker virtualizer) ik volstrekt verschillend geluid krijg, terwijl de Ps4 blijft melden hetzelfde signaal uit te sturen. 

Ik krijg dus de indruk dat ik niet het geluid krijg wat de Ps4 doorstuurt maar een fabricage van de soundbar zelf.

 

Hoe vergewis ik me er dus van dat ik de audio instellingen van de soundbar zo doe, dat ik ook daadwerkelijk het surround effect krijg zoals bij de film hoort?

 

 

 

 

7 ANTWOORDEN 7
profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

De ClearAudio+ instelling haalt toch de informatie uit het signaal voor de juiste instelling.

 


73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
RogierBielderman
Ontdekker

Goede suggestie. 

 

Echter voor zover ik kan vinden is clearaudio + ook gewoon een equalizer welke zelf probeert het beste geluid te fabriceren obv de bron. Oftewel, het maakt zelf wat van de input, zoals bv dolby pro logic doet, maar geeft niet de digitale input door zoals die door de bluray/tv wordt doorgegeven.

 

Dan is de geluidskwaliteit in mijn mening dus inferieur aan het digitale signaal wat eigenlijk bij de film hoort. 

 

bron: https://www.reddit.com/r/SonyXperia/comments/81ypzj/what_exactly_is_the_difference_between_dsee_hx/

profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Dacht dat ClearAudio+ echt het audio signaal optimaliceerde, zat dus helemaal fout:

ClearAudio+ is een speciale geluidsmodus die de frequentiebalans in het momenteel afgespeelde muzieknummer automatisch optimaliseert voor de best mogelijke luisterervaring. Omdat elk muzieknummer individueel wordt geanalyseerd, is het mogelijk dat een verschillend geluidseffect wordt geselecteerd om het geluid te optimaliseren.

Link

 

Helaas hebben we dus nog oplossing.

 


73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
RogierBielderman
Ontdekker

Haha nee helaas.

 

De handleiding helpt ook al weinig want elke uitleg is ongeveer hetzelfde voor verschillende instellingen. Dat had echt beter gemoeten.

 

Al zou het ook helpen als de soundbar ook maar iets van info zou geven over wat hij doet! Echter komt er met de knop 'display' niets in beeld met info. Zowel niet bij film via PS4 alsook niet als ik iets op Netflix rechtstreeks op de tv afspeel. Gokken dus.

 

Kijkt me prima voer voor een update😉,

 

En ondertussen wachten we op het verlossende antwoord...

 

 

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Heel stom. Heb je bij geluidsinstellingen van je PS4 Dolby of DTS geselecteerd? 

 

Je moet bij de PS4 kiezen wat er over HDMI voor geluid meegestuurd wordt. Dat doet de speler niet automagisch voor je helaas. 

profile.country.NL.title
RogierBielderman
Ontdekker

Ja die instellingen had ik al gevonden en staan op Dolby en/of dts.

De PS4 zelf geeft vervolgens dus ook gewoon aan dat hij het goede digitale
HD signaal uitstuurt.

Desondanks is het geluid anders uit de speakers bij sound mode of Dolby
virtual speaker of sound modes op OFF. Dus ongeacht wat de PS4 doorgeeft!

De speaker zelf geeft zoals gezegd niet aan welk signaal hij weergeeft: dat
van de PS4 of iets wat hij zelf moduleert.

Logischerwijs wil ik dus gewoon de instelling weten waarbij het digitale
signaal ten gehore gebracht wordt zoals de PS4 of tv het aanbiedt, en dan
gebeurt nu volgens mij niet.
profile.country.NL.title
RogierBielderman
Ontdekker

Voor degenen die hebben gereageerd: ik ben er eindelijk uit, maar heb ook 2 leuke extra's ontdekt.

 

Als volgt: na wat geklooi met de kabels kreeg ik nu opeens wèl feedback op TV van de soundbar via de knop 'display'. Nu kon ik dus eindelijk zien welk formaat de soundbar uitstuurde en of dat overeenkomt met wat de PS4 uitstuurt. 

 

Het volgende is me duidelijk geworden:

1. Als je bij soundmodes kiest voor de opties en vertical sound, dan legt de sounbar extra laag over alle signalen van tv/ps4. Dit werkt vast prima bij 2.0 geluid, maar de soundbar legt deze laag óók over een true-HD/atmos formaat. Dit laat de soundbar ook zien wanneer je op 'display' klikt. Mijns inziens wordt het geluid flink slechter.

Met andere woorden, dit is nooit bioscoop geluid zoals bedoeld is van de maker.

 

2. Als je bij soundmodes kiest voor dolby virtual speaker, dan optimaliseert de soundbar 2.0 geluid, maar laat een output met digitaal geluid ongemoeid. Zo is via display te zien dat de soundbar het geluid doorgeeft wat op de blu-ray ook geselecteerd is. 

Met andere woorden: je hebt nu opgeleukt 2.0 geluid maar óók bioscoopgeluid bij de film zoals de maker het bedoeld heeft!

 

3. Als je soundmodes uitzet, dan krijg je óók bioscoopgeluid zoals bij punt 2, maar meer simpele bronnen worden ook slechter weergegeven, want een 2.0 krijgt geen 'upgrade' vanuit dolby virtual speaker. 

 

Conclusie: dolby virtual speaker is de instelling die je denk ik wil hebben wbt bovenstaande: allround het beste geluid!

Overigens: in mijn mening is het geluid met de 'soundmodes en vertical sound engine' een leuke gimmick maar veelal beduidend slechter geluid. Vreemd dat recensies toch vooral nadruk hierop leggen en sony daar ook de meeste aandacht aan besteed..... maar goed......smaken verschillen?

 

Dan enkele leuke ontdekkingen:

1. Ik vond ergens dat de PS4 pro geen atmos uitstuurd, maar die doet dat wel! Leuk voor de buren.

2. Bij PS4 pro geluid instelling moet inderdaad gekozen worden tussen bitstream -> DTS OF Dolby. Echter bij een blu-ray met alleen DTS-HD 96khz meldt de soundbar gewoon dat hij dat signaal doorkrijgt, terwijl ik dolby heb aangevinkt in de PS4. Ook prettig. 

 

Al met al nu eindelijk duidelijkheid en super geluid in huis!

Wat raar dat opnieuw inpluggen van kabels zoveel kan doen......

 

Iedereen bedankt voor het meedenken. Hopelijk heb ik zo wat terug gegeven!