annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Er is iets goed mis met de PRS-T2

profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

Er is iets goed mis met de PRS-T2

Ik heb de reader terug gestuurd, er is iets fouts mee.

Als ik 2 exact gelijke boeken in mijn T1 vergelijk met mijn T2 dan kunnen er op de T1 een paar woorden meer op een regel.

Bij gekochte boeken worden woorden verkeerd afgebroken aan het eind van een regel.

antwoord wordt bij het eind van een regel a volgende regel ntwoord in plaats van dat het hele woord doorschuift naar de volgende regel.

Er klopt gewoon iets niet in de afbraak van de woorden en bladzijdes die er op de T1 volkomen normaal uit zien, zijn een puinhoop op de T2.

Plaatjes van 800x600 wat de standaard resolutie is, worden verkeerd weergegeven.

Het is me duidelijk dat er met de software van deze reader iets mis is.

Zoomlevel, bijsnijden,marges,het maakt niet uit, er is iets goed mis met deze reader en ik kan in de huidige staat alleen maar afraden het ding te kopen.

Ik had al bugs gevonden over het feit dat sommige apps niet wachten op de totstandkoming van een draadloze verbinding maar ook het resizen doet de reader niet goed.

Voor de grap een plaatje van 1200X1600 er op gezet.

Deze wordt 2x zo groot weergegeven ( Waar de T1 hem netjes resized)  en is onleesbaar.

4 boeken terug gebracht naar hun oorspronkelijke font.

De bladzijdes zien er gelijk uit maar op de T1 staat meer tekst dan op de T2 en de T2 schuift een woord dat aan het eind van de regel staat niet door naar de volgende regel maar breekt gewoon af op de plaats waar het scherm ophoudt.

Ik heb de PRS-550 PRS 600, de 650, de PRS-T1 en de PRS-T2 en de laatst genoemde geeft alle uitgeteste boeken en bladzijdes niet correct weer.

Uiteraard nieuwste software en factory reset gedaan,het helpt niet.

Pas als ik in de .css van een boek laadt dat er een rechtermarge van 5 pt moet zijn, is de rechterkant correct maar dan moet ik in elk boek de marges gaan veranderen, voor mij is dat geen probleem,maar een onervaren koper zal dit niet lukken.

Hij "denkt" gewoon dat het scherm breder is dan hij in werkelijkheid is.

Slechts een plaatje van 570 x 760 kan goed weergegeven worden,elk groter plaatje wordt verminkt.

Natuurlijk zou dit exemplarisch kunnen zijn,maar een bij de plaatselijke Dixons (met vermelding niet goed geld terug) trad exact hetzelfde probleem op.

Er wordt geen 800x600 weergegeven,het afbreken is onjuist,Facebook doet het niet, in mijn lange rij van Sony van Sony readers is dit het meest slechte examplaar wat ik ooit ben tegen gekomen, daarnaast zie je elke vingerafdruk op het matte zwart.

Slechte keuze Sony !

94 ANTWOORDEN 94
profile.country.nl_NL.title
Chris3010
Bezoeker

Beste Nick

Interessant om te vernemen wat professionele hobbyisten al zo kunnen wat de echte professionals blijkbaar niet op redelijke termijn kunnen (of willen) oplossen, of ten minste niet willen aangeven dat eraan gewerkt wordt en een oplossing in het zicht is. Als min of meer computeranafalbeet kan ik zelf niet ingrijpen op de software

Temeer een reden om te overwegen SONY aan de schandpaal te nagelen via de social media om zo te trachten SONY aan haar verantwoordelijk te helpen herinneren. Wellicht is een daaruit voortvloeiende "kopersstaking" de enige weg te gaan, helaas. Temeer omdat langer wachten zonder zicht op een oplossing het retourzenden van het product met terugbetaalgarantie moeilijker maakt. En retourzenden betekent opgescheept zitten met een niet meer bruikbaar duur SONY hoesje.

Alleen als je niets doet maak je geen fouten, dus ook SONY ontkomt er niet aan dat er af en toe iets fout gaat, in principe geen probleem. Natuurlijk ben ik bereid om rustig af te wachten als er op redelijke termijn een oplossing wordt geboden. Maar door niets van je te laten horen en klagers af te schepen met nietszeggende antwoorden neem je je klanten niet serieus. Dat hebben de autofabrikanten en de voedingsmiddelenindustrie goed begrepen door zo snel mogelijk fouten met hun kopers te communiceren en oplossingen aan te dragen. SONY heeft dat blijkbaar nog niet door.

profile.country.nl_NL.title
Chris3010
Bezoeker

Tsja, ik begin te begrijpen waarom de electronicabranche in economisch slecht weer verkeerd. Wanneer je alleen doet aan "dozenverkoop" en de klant negeert mag je verwachten dat de verkoopcijfers kelderen. Tot het faillisement zich aandient.

Leuk om wat meer inzicht te krijgen in de technische kant van de zaak, helaas lost het nog niets op. Maar als na een consumentenactie er een reactie komt is het in elk geval iets, nu wordt de koper doodgezwegen of met "een reader in het riet gestuurd". De media opzoeken kan wel eens een doorbraak betekenen. Onafhankelijk daarvan, in de garantieperiode kan ik denk ik aanspaak blijven maken op een goed werkende reader en als die niet geleverd kan worden, geld terug eisen.

Niets ten nadele van de SONY medewerkers hier of de forummoderator. Zij kunnen  het niet helpen dat SONY klantonvriendelijk (zacht uitgedrukt) handeld.

Wordt vervolgd....

profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

De vraag is wel waarom die tags in de ebooks staan, ze dienen geen enkel doel.

De T1 negeert ze gewoon en ook de adobe reader software, aldiko, noem maar een software matige reader en deze negeert de tag dus je zou ook kunnen zeggen, als de tags geen doel hebben waarom zet men ze dan in de e-books ?
Sony KAN zeggen, onze reader doet raar,maar op een tag die daar niet hoort, de boekenmaker kan zeggen,de reader hoort er gewoon niet op te reageren.

Maar terecht, de gebruiker kan niets doen,hoewel 3 keer oefenen en je kan het.

Alleen, je moet er een "illegale" handeling voor doen, ik zet illegaal expres tussen haakjes want ik ben van mening dat als ik een e-book koop ik er mee mag doen wat ik wil,zolang ik hem maar niet kopieer, en een papieren boek kan ik nadat ik hem heb gelezen,aan een ander uitlenen en met een ebook kan dat officieel niet, bovendien betaal je 21% op een reader en op een e-book terwijl op een gewoon boek 6% zit.

Maar als ik de storing weg kan halen ( ik heb geen T2 meer dus heb er nu even een geleend) dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat Sony dat ook niet kan.

Als men dezelfde software van adobe had gebruikt als de T1 was er niets aan de hand.

Sony kan in elk geval iets doen, een medewerker van BOL heeft meer als een uur met me er over gesproken maar zij kunnen er ook niets aan doen, ik heb ze mijn bevindingen al weken geleden doorgegeven en ook zij zouden er met Sony over spreken.
Een protest actie "tegen" Sony zal denk ik alleen maar een reactie oproepen,de tag doet niets en hoort feitelijk niet op deze wijze in die e-pub te staan, dus waarom zouden wij verantwoordelijk zijn...

Feit blijft wel dat als je als "consumentje" Sony wil gaan vertellen waardoor deze fout getriggerd wordt,ze je echt behandelen als, jajaja de dorpsgek weet het wel... mijn volgende reader wordt alleen om die houding al, geen Sony, ook al zou deze geen last meer hebben van het probleem.

Message was edited by: -Tycho-

Hoewel Sony deze discussie graag ziet, er naar luistert en doet wat ze kunnen, zijn discussies over illegale handelingen op dit forum niet toegestaan.

profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

De oorzaak is simpel.

Ik ben vandaag eens wezen testen en heb ook een service manual en een tool gevonden waarmee je intern in de reader wat spullen uit of aan kan zetten.

Sony heeft een verouderde adobe versie op de reader gezet die conflicteerd met de software in de reader.

In de nieuwe opmaak van epub's komt de tag en voor in de ebooks. ( meestal bij de a)

Om de een of andere reden denkt de sony dat hij na de tag de regel mag afbreken.

Helaas kan ik geen nieuwere software inbouwen.

Een mogelijke patch zou zijn om de font tags te negeren.

Ik heb Sony al meerdere keren op deze fout gewezen, maar als je dus in de e-book opmaak in sigil met zoeken en vervangen de tag weghaalt is het rare gedrag verdwenen.

Helaas accepteert Sony mijn hulp niet.

Het zal vast ook mogelijk zijn om in de css een opdracht te plaatsen het hele tagje oid te negeren.

Echte programmeurs bij Sony zouden het met een noodpatch zo kunnen doen, maar ach... wie ben ik...

Message was edited by: -Tycho-

Sony moedigt deze discussie en het advies aan, en luistert hier naar, maar het discussieren over illegale handelingen is op dit forum niet toegestaan.

profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

Ik betreur het dat -Tycho- de posts heeft ge-edit vanwege benamingen van illegale handelingen want de posts waren ter ondersteuning voor Sony.

Maar goed de oplossing is simpel,ik ga er in de onderstaande tutorial van uit dat de DRM er af is en hoe die er af is gegaan daar hebben we het niet over.

Er worden ook genoeg boeken verkocht zonder drm dus de volgende handleiding is simpel, we gaan er vanuit dat de DRM niet aanwezig is op een boek dat problemen heeft.

Er zijn verschillende manieren, een boek editen is gewoon legaal als je niets aan de tekst verandert.

Het belangrijkste,welke methode je ook kiest, maak een backup ( kopie) van het boek voor het geval dat er iets fout gaat.

De beste manier om een ebook te editen is met het vrij verkrijgbare programma Sigil.

Methode 1: handmatig.

Rename het boek van epub naar zip.

pietjepuk.epub wordt dus pietjepuk.zip

Unzip het boek.

In de directory OEBPS staan de diverse HTML files, vaak in een sub directory tekst.

Waar de T2 zijn nek over breekt is de volgende tag: a

Dit veroorzaakt een foute afbreek actie.

Gebruik je favoriete editor.

Simpel met een handeling zoeken en vervangen, vervang a voor alleen de a

Doe dat in alle html files.

Zip het boek weer en rename het terug naar pietjepuk.epub

Probleem verholpen.

Methode 2:

In Sigil kun je gewoon de epub openen dus renamen hoeft niet,open het boek, druk op de < > knop kies bewerken en dan zoek en vervang.

Voer op het bovenste regeltje (zoek) in a

tweede regeltje alleen de a bij vervang.

Zorg dat de methode op normaal staat (helemaal onderin het zoek en vervang scherm) en, belangrijk: kijken moet op ALL HTML FILES staan.

Druk nu op replace all. (dit kan even duren.)

Sla het boek op en de T2 doet niet meer moeilijk met dit boek.

Met Sigil kost deze handeling me 2 minuten per e-boek.

Ik hoop dat als Sony dit leest, ze weet waar de fout zit, en het te fixen, en anders verhelpt een van bovenstaande methodes het probleem.

- Ik voer geen discussies om Sony of wie dan ook "af te zeiken", mijn enige doel is mensen te helpen met het probleem,of Sony feedback te geven, maar omdat ik geen enkel ingangskanaal heb naar Sony hoop ik dat Dhr Klis of -Tycho- dit kan escaleren naar sony toe.
Een beetje programmeur MOET hier iets mee kunnen.

Nick.

profile.country.nl_NL.title
BartLucassen
Bezoeker

Hallo Allemaal,

We krijgen bij de Consumentenbond redelijk veel klachten binnen over dit probleem van de PRS-T2 en de matige omgang van Sony er mee. Erg vervelend, want de PRS-T2 is een van de e-readers die we aanraden.

We willen graag kijken wat we kunnen doen om te helpen. Jammer genoeg lukt het me niet om dit probleem op onze PRS-T2 te repliceren. Onze testdocumenten, evenals twee vandaag aangeschafte EPUB's, tonen allemaal goed, zonder vreemde woordafbrekingen.

Vandaar aan iedereen die problemen heeft de volgende vragen:

- Zou het kunnen dat de laatste firmware-update (1.0.04.11081 van 21-11) het probleem heeft opgelost, ook al staat er niets over het probleem in de begeleidende tekst? De update staat hier: http://www.sony.nl/support/nl/product/PRS-T2/downloads/PRST2_FW_PC_v1004_11081

- Kunt u me wijzen op een (beveiligd) boek dat problemen geeft? Dan kunnen we het probleem zelf bekijken. 

Met vriendelijke groet,

Bart Lucassen

Onderzoeker-redacteur Consumentenbond


blucassen@consumentenbond.nl

profile.country.nl_NL.title
-Tycho-
Ontdekker

Beste Nick-1964,

Ondanks dat we uw intenties volledig begrijpen, is het op dit forum toch niet toegestaan om te posten over DRM verwijdering en dergelijke. Ondanks dat het voor u een goed middel is om het probleem op te lossen, kunnen deze posts mogelijk door anderen gebruikt worden om het auteursrecht te schenden en boeken te delen waar dat niet is toegestaan. Daar willen we op dit forum niet mee worden geassocieerd.

Het probleem, evenals uw suggesties, zijn naar Sony toe geëscaleerd en zij zoeken er een legale oplossing voor.

Groet,

-Tycho-

Forum Moderator

profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

@Bart Lucassen

Dat kun je gemakkelijk reproduceren door in een boek een aantal woorden waar aan het eind van de regel woorden met een a voorkomen een of meerdere tags in te voeren.

Helaas heb ik geen T2 meer en heb ik de oplossing voor het probleem hier neergezet.

Met wat reverse engineering kan je dus zelf boeken maken die het probleem veroorzaken.

aantal meerdere keren in de XHTML zetten bv levert op het scherm het woord aantal op, als je op die manier een bladzijde vult zul je het gedrag snel genoeg zien.

Ik heb gisteren voor iemand het boek Nelleke Noordervliet - vrij man.epub dat dus eerst de foute afbraak gaf, omgezet.

Na de omzetting geen fouten meer, alleen het bronbestand heb ik verwijderd,het was immers niet van mij.

Het boek zal vast wel ergens te verkrijgen zijn.

Message was edited by: Nick-1964

profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

Beste _Tycho_ ik begrijp wat het probleem is, vandaar dat mijn post op bladzijde 3 van dit draadje, gedaan op 22-nov-2012 12:08 door mij, uitgaat van een legale oplossing op een legaal boek en een legale manier, welke je dus ook niet hebt ge-edit, dus ik denk dat we elkaar prima begrijpen, ik begrijp jouw instelling, jij de mijne, vandaar dat ik expres ben uitgegaan in genoemde post van een DRM vrij boek.

De op 22-nov-2012 12:08 gedane uitleg is legaal, en dat heb je ook onderkend door het niet te editen, ik zal er van mijn kant op proberen te letten dat ik door een uitleg en oplossing van een probleem, niemand aanzet tot het doen van illegale handelingen hetgeen natuurlijk de bedoeling ook is, ik bedoelde het dus niet aanvallend naar jou toe,maar dat zal je ook best begrepen hebben. :wink:

profile.country.nl_BE.title
chrisvd
Nieuw

Dag Bart,


Heel eenvoudig , aangekocht via bol.com:

De 3 boeken van de reeks : Zwarte magiers / De opperheer / De magiersleering / het magiersgilde.

mvg

Chris