annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Er is iets goed mis met de PRS-T2

profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

Er is iets goed mis met de PRS-T2

Ik heb de reader terug gestuurd, er is iets fouts mee.

Als ik 2 exact gelijke boeken in mijn T1 vergelijk met mijn T2 dan kunnen er op de T1 een paar woorden meer op een regel.

Bij gekochte boeken worden woorden verkeerd afgebroken aan het eind van een regel.

antwoord wordt bij het eind van een regel a volgende regel ntwoord in plaats van dat het hele woord doorschuift naar de volgende regel.

Er klopt gewoon iets niet in de afbraak van de woorden en bladzijdes die er op de T1 volkomen normaal uit zien, zijn een puinhoop op de T2.

Plaatjes van 800x600 wat de standaard resolutie is, worden verkeerd weergegeven.

Het is me duidelijk dat er met de software van deze reader iets mis is.

Zoomlevel, bijsnijden,marges,het maakt niet uit, er is iets goed mis met deze reader en ik kan in de huidige staat alleen maar afraden het ding te kopen.

Ik had al bugs gevonden over het feit dat sommige apps niet wachten op de totstandkoming van een draadloze verbinding maar ook het resizen doet de reader niet goed.

Voor de grap een plaatje van 1200X1600 er op gezet.

Deze wordt 2x zo groot weergegeven ( Waar de T1 hem netjes resized)  en is onleesbaar.

4 boeken terug gebracht naar hun oorspronkelijke font.

De bladzijdes zien er gelijk uit maar op de T1 staat meer tekst dan op de T2 en de T2 schuift een woord dat aan het eind van de regel staat niet door naar de volgende regel maar breekt gewoon af op de plaats waar het scherm ophoudt.

Ik heb de PRS-550 PRS 600, de 650, de PRS-T1 en de PRS-T2 en de laatst genoemde geeft alle uitgeteste boeken en bladzijdes niet correct weer.

Uiteraard nieuwste software en factory reset gedaan,het helpt niet.

Pas als ik in de .css van een boek laadt dat er een rechtermarge van 5 pt moet zijn, is de rechterkant correct maar dan moet ik in elk boek de marges gaan veranderen, voor mij is dat geen probleem,maar een onervaren koper zal dit niet lukken.

Hij "denkt" gewoon dat het scherm breder is dan hij in werkelijkheid is.

Slechts een plaatje van 570 x 760 kan goed weergegeven worden,elk groter plaatje wordt verminkt.

Natuurlijk zou dit exemplarisch kunnen zijn,maar een bij de plaatselijke Dixons (met vermelding niet goed geld terug) trad exact hetzelfde probleem op.

Er wordt geen 800x600 weergegeven,het afbreken is onjuist,Facebook doet het niet, in mijn lange rij van Sony van Sony readers is dit het meest slechte examplaar wat ik ooit ben tegen gekomen, daarnaast zie je elke vingerafdruk op het matte zwart.

Slechte keuze Sony !

94 ANTWOORDEN 94
profile.country.nl_NL.title
RS111111
Nieuw

De proef op de som genomen en de ereader met succes ge-updatet.

Geen problemen meer met continuiteit van de tekst, maar bij vergroten lettertype verschijnen sommige pagina's in een groter, en andere in een kleiner lettertype. Dus wel verbetering, maar nog niet helemaal in orde.


Getest met 'Het Diner' van Herman Koch, geleend uit de bibliotheek.

profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

Je kan ook in de settings een standaard lettergrootte instellen, fixt dat het wel ?

Ik ben nog met een test bezig, lettertype sans serif geeft in Bold wat narigheidjes.

Het is natuurlijk wel zo dat in de .css een schrijver/uitgever het lettertype en de grootte kan opgeven.

Als ik 1em opgeef krijg je hoe de stand van de reader ook staat, kleinere letters dan als ik 2 opgeef.

Ik heb het boek in bezit en zal er dit weekeind eens naar kijken.

profile.country.nl_NL.title
Chris3010
Bezoeker

Helaas, de nieuwste update heeft geen enkele verbetering opgeleverd bij het lezen van bibliotheekboeken.

Alhoewel de bib (helaas) nog steeds vasthoud aan het PDF formaat moet het toch mogelijk zijn om, net zoals bij de T1, deze boeken te kunnen lezen. Gelijke fouten als eerder door mij gemeld op dit forumtopic zijn gebleven. NIET KOPEN DUS als je deze reader wilt gebruiken om bib boeken te lezen!!

De door mij gesignaleerde problemen zijn door de softwareafdeling van SONY niet serieus genomen.

Message was edited by: Chris3010

profile.country.nl_NL.title
Jan_1951
Nieuw

Ik heb net ook met succes de reader voorzien van de nieuwste
firmware. Heb uiteraard dit uitgetest met het origineel boek (Blauw Goud van
Almar Otten). Zie overigens mijn post van 26 november 2012 (2 x).

Het origineel was in eerste instantie gedeeltelijk goed te
lezen, maar enkele alinea´s verschoven toch een stuk of 5 posities, waardoor
deze buiten het scherm belanden.  Het is boek is door mij aangepast (verwijderen van a  en vervangen door de a en het verwijderen van de :. Nogmaals dank daarvoor Nick.

Daarna was dit boek goed te lezen.

Na de update van de firmware het originele boek weer
ingelezen, incl. de betreffende codes. Het gehele boek is duidelijk te lezen.
Geen doorloop meer, waardoor de zin niet meer goed  leesbaar is.

Kortom: een tevreden TRS2 gebruiker.

profile.country.nl_NL.title
Chris3010
Bezoeker

Ok, de PDF boeken nog steeds een groot probleem, reader daarvoor niet bruikbaar..

Ik heb een tweetal niet DMR beveiligd PDF boeken (met wegvallende teksten) met Calibre geconverteerd, eerst van PDF naar een e-pub bestand en daarna van PDF naar PDF.

Resultaat: conversie naar e-pub levert een paginagrootte van 511 boekpagina's naar 1049 readerpagina's, met grote regelafstanden, maar wel zonder wegvallen teksten (maar is niet prettig leesbaar vanwege het vele malen readerpagina omslaan), grootte 2MB.

Van PDF naar PDF geconverteerd levert 2370 readerpagina's (3,2 MB). Ook hier is de regelafstand groot. In beide gevallen verschijnen de boekpaginanummers tussen de teksten door, bijvoorbeeld de zin"

Een schotse mijn-

-9-

werker.

Alle tekst wordt in beide gevallen weergegeven, maar door de regelafstand weinig tekst per pagina en daardoor niet prettig leesbaar.

Concluderend: De bibliotheekboeken  (PDF) kunnen niet gelezen worden door wegvallen tekst. Wanneer de boeken niet DMR beveiligd zijn kan je via Calibre het (PDF) boek converteren naar ofwel een e-pub ofwel weer naar een PDF formaat. in beide gevallen wordt nu wel alle tekst weergegeven, maar met een zodanige regelafstand dat lezen onplezierig is. De teksten gaan per e-reader pagina door, waar boekpagina omslag is, wordt de boekpagina tussen de tekst weergegeven.

SONY doe hier iets aan, het probleem was al geruime tijd bekend en het is niet de bedoeling dat via illegale weg de DRM beveiliging wordt verwijderd en op omslachtige wijze het boek leesbaar te maken!

Lezen van bibliotheekboeken moet met een e-reader mogelijk zijn, anders is het een slecht product.

Message was edited by: Chris3010

profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

PDF blijft moeilijk te converteren maar een deel hiervan komt ook door Calibre.

Je gaat tabellen verbreken en dat gaat niet lekker.

Met mobiread kan je het converteren naar HTML, als je dat vervolgens laadt in Sigil kan je daar een prima ebook maken, het is nou niet zo dat je daar de prs-T2 de schuld van kan geven, bij converteren door een programma van een derde ben je daaraan overgeleverd.

Ikzelf gebruik ABBYY Finereader 11, die kan perfect PDF files inlezen en naar epub omzetten.

De paginanummers komen uit Calibre, de maker van Calibre waarschuwt ook dat een conversie ongewenste resultaten kan opleveren. (door goed te finetunen en gebruik te maken van de goede pdf plugin lukt dat wel aardig.)

Lezen van PDF kan inderdaad goed met een e-reader maar dan moet de maker van de PDF zich wel aan de standaard houden voor ebooks.

Als je vaste tabellen gaat defineren die breder zijn dan door het boek kan worden weergegeven.... dan lukt het niet.

Je kan wel de landscape methode proberen.

De epub versie van Herman Koch is prima leesbaar.

Ik heb de PDF versie er bij gepakt en ik zie zowiezo al een aantal fouten met vastgestelde tabellen.

De ene PDF is de andere niet.

Ik kreeg gisteren een pdf van Bol als "adventskado" en de opmaak daarvan was helemaal gemaakt op schermweergave,en de 650, de T1 en de T2 bakten er niets van, Calibre al helemaal niet.

Abbyy Screenshotreader kan een DRM beveiligde PDF perfect inlezen zonder de DRM te verwijderen en er een perfect e-book van maken.

Een PDF kan prima, maar ga dan geen tabellen maken waarin vooraf de schermopbouw staat,want die gaan het op geen reader doen van 6 inch.

Ik durf dit geen fout van Sony te noemen, als je een pdf naar pdf gaat converteren en het gaat veranderen dan staan er toch een aantal opties in Calibre niet in orde, reden daarvoor om voor mij Calibre niet te gebruiken bij PDF, dat doet Abbyy veel beter,en zonder de pagina nummers.
Een pdf is prima voor een reader mits je de opmaak daar ook op afstelt, en dan is de ene pdf de andere pdf niet.

profile.country.nl_NL.title
Chris3010
Bezoeker

Dank voor je uitgebreide uitleg. Ik geef SONY ook niet de schuld van het niet goed converteren via Calibre.  Ik probeerde alleen of ik de bibliotheekboeken wellicht leesbaar kan maken door de onleesbare pdf's die SONY maakt van de ebcohost bibliotheekboeken leesbaar te maken door een conversie uit te voeren.

Wat mij stoort is dat de reader blijkbaar niet geschikt is voor het lezen van bibliotheekboeken, een toch steeds groter wordende markt. Dat was bij de PRST 1 niet zo, daarmee kan je deze boeken goed lezen.

Nartuurlijk kan als argument worden genoemd dat de bib op onjuiste wijze e-boeken maakt (in pdf) en dat het dom is dat ze niet de normale standaard gebruiken (e-pub). Daar ben ik het helemaal mee eens en heb de bib daarover vragen gesteld.

Maar toch, ik denk dat SONY hier toch enige blaam treft dat ze dit probleem niet getackeld hebben, en het ziet er niet naar uit dat dit gebeuren zal. Derhalve mijn advies voor biblioteekboekenlezers, koop geen SONY PRST 2 en vergewis je ervan dat je een reader koopt die deze boeken wel aankan.

Je hebt gelijk dat je SONY niet alle problemen kunt aanrekenen.

Vraagje, ik heb even geprobeerd in landscape, maar dat gaf geen verbetering, delen van de tekst worden overgeslagen. Maar nu wil ik weer terug naar het normale formaat.

Weergave personaliseren - paginamodus - orgineel  geprobeerd, maar de tekst blijft in landscape. Je kunt de eenmaal gewijzigde ligging niet meer herstellen, klopt dat? Of moet ik iets anders doen?

Message was edited by: Chris3010

profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

Jawel, volgens mij doe je dat door het pijltje terug, en in ieder geval door even op standby te zetten.

Het probleem is dat de Mobile reader version die nu in de Sony zit ( die nu o.a. de pdf's leest) een nieuwere versie is en dat Adobe's programma om PDF's te maken vernieuwd is, maar in die nieuwe versie van PDF ( zeg maar de basis versie ) een aantal fouten zitten die een probleem veroorzaken met hun eigen mobile version die in de reader zit.

Feitelijk was dat ook deels de onderliggende fout van het afbreek probleem.

In een fisiek boek, staan regel einden vast en zijn bladzijde markeringen nodig, het is nu eenmaal lekker om te weten dat je op bladzijde 25 was.

In een e-reader wil je die bladzijdes juist niet.

Een schrijver maakt zijn manuscrypt en stuurt die naar de uitgever, die de PDF zo bewerkt dat de opmaak van het papieren boek vast staat,immers elk papieren boek is gelijk, als je van elk willekeurig exemplaar bladzijde 46 opent begint die met hetzelfde woord en eindigd die op het zelfde woord en een woord dat niet past als:

Hij beantwoorde de vraag, en wandel- ( einde van het papier ) ( begin nieuwe regel op papier) de naar de rand van het ravijn.

Dat streepje bij wandel- de moet er in een ebook versie uit want door ander lettertype en grootte komt dat hele woord ergens anders te staan, misschien wel midden in een regel,waar ie echt ongewenst is.

Dat - is in een ebook dus ongewenst en moet er uit.

Die bladzijde nummers en nog een zooi codes waardoor de drukpers weet wanneer een ander papiertje moet worden gekozen staan vast in het document.

Maar een boek bestaat meestal uit een a4 in landscape, die wordt gevouwen en aan 2 zijden wordt bedrukt maar bv de linkerkant van bladzijde 2 van een boek met 144 bladzijdes, wordt in een papierenboek aan de rechterzijde bladzijde 142.

Als je dat zo maar door een converteer programma gooit krijg je een totaal onbruikbaar e-book.

In de mobiele versie die bv in de 550 en 600 zat, zag je dus aan de rechterkant ook de fisieke bladzijde nummers, vaak over letters heen.

In de vaste versie van Adobe's PDF staan wat fouten die in de mobiele versie die in ebooks staat, problemen veroorzaakt.

Ook is niet elke uitgeverij even nauwkeurig met het aanpassen van het orginele pdf zodat deze naar een ebook kan worden omgezet, wetenschappelijke boeken met vaste tabellen kun je niet eens lezen op een e-reader, dan moet je zover terug zoomen dat de bladzijde er op past, maar dan is ie zo klein geworden dat ie niet leesbaar meer is.

Wetenschappelijke pdf's kun je alleen fatsoenlijk lezen op een e-reader die het formaat heeft van een A4 ( ze zijn er maar kostbaar)

Ik maak zelf e-books en loop hier dagelijks tegenaan.

Feitelijk moet elk boek 2 keer geschreven worden, een in PDF voor de printer/plotter/ digitale printer voor het papieren boek, en een tweede versie voor het ebook, want die heeft nu eenmaal geen linker en rechter scherm, kent geen afgebroken woorden aan het eind van een zin en ook geen -, en de bladzijde nummers moeten er uit.
En nu moet er dan ook nog een tussen versie PDF komen voor e-books dat zich gedraagt als een epub.

Wil je een goed boek, dan moet de uitgever met zijn "vaste" PDF versie terug naar de vorige versie, en moet de mobile reader versie in de T2 terug naar de vorige versie en moeten de vaste en mobile versie beter op elkaar worden afgestemd.

In dit geval moet er dus de fouten uit de vaste versie die bij de uitgever wordt gebruikt er uit, en moet deze weer worden afgestemd op de nieuwe mobile versie.

Nergens staat dat de e-reader PDF's perfect kan weergeven, hij kan ze lezen.

Sony mag ook niet in de broncode van de PDF programma's veranderingen aan gaan brengen,die zijn eigendom van adobe en krijg je in bruikleen ( zie de licentie in de wettelijke bepalingen).

Sorry voor de lange uitleg,maar er moet dus heel wat gebeuren wil een boek van een uitgever, een e-pub worden.
Adobe moet dus met andere versies komen,om ook die PDF weer goed leesbaar te maken, Sony mag dat niet.

profile.country.nl_NL.title
Chris3010
Bezoeker

Inderdaad een lange uitleg, maar verklaart een hoop.

Eigenlijk moet de bib zo snel mogelijk overschakelen naar e-pub formaat als ik je goed begrijp, anders blijft het aanmodderen.

Jou uitlleg hoe weer van landscape naar A4 te gaan is mij niet duidelijk, maar naar ik begrijp heb je de PRST 2 niet meer, dus is het moeilijk om zonder voorbeeld begrijpelijke informatie te geven. Geen probleem, het boek, nu in landscape, was zowiezo niet leesbaar vanwege de Pdf problemen.

profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

Ik heb weer een T2 maar heb mijn T1 dusdanig gemodificeerd dat deze lekkerder leest als de T2 en ik ben momenteel bezig met een renovatie, de T2 gebruik ik voor testen maar heb deze niet zodanig klaarliggen dat ik gelijk een antwoord kan geven.

Als de Bieb overgaat naar epub zit je met het machtigingsprobleem voor DRM, je kan maar 5 ( ik 40 door een speciale regeling met adobe) apparaten koppelen aan jouw thuisversie, het boek zou dan dus gewoon niet leesbaar zijn.

Er is maar 1 optie, de DRM moet er gewoon af en dan kun je de boeken uitlenen, alleen dan kun je ze ook vrijuit kopieren.

Er zou dus een soort van DRM moeten komen die de bieb kan gebruiken om het boek te machtigen voor jouw reader voor een x aantal dagen, waarna de machtiging verloopt en het boek onleesbaar wordt, en een kopie maken heeft dan geen zin meer, of een DRM vrije versie die dan gewoon meer kost,maar dan moet je aan de balie gewoon meer dokken en zou iedereen naar de bieb gaan ipv naar een winkel.

De DRM is verzonnen om dit uitlenen en kopyeren tegen te gaan, en de bieb gebruikt een manier om dit tegen voorwaarden toch te doen.

Met de huidige beperkingen blijf je tegen problemen aanlopen,de bieb wil met haar tijd meegaan,de DRM beperkingen houden dat tegen, daarnaast vraag ik me terdege af waarom men zo hardnekkig met die DRM aan de gang blijft terwijl een beetje hobbyist die er in 5 seconden afhaalt.

Ik zie meer in een digitaal watermerk, maar het probleem blijft dat alles wat je er in stopt,er toch weer uit te halen valt.

Op deel 1 van de 2 "harde schijven" (settings)  van de reader zit een gebruiksaanwijzing, op pc aansluiten, trefwoord landscape lijkt me duidelijk genoeg.